Egy webáruház nem minden: mutatjuk, hogyan tovább!
Korábban arról írtam Nektek, hogy mikor érdemes belevágni az online bizniszbe. Ha esetleg lemaradtatok róla, itt tudjátok elolvasni.
Épp a napokban néztem utána, hogy mit keresnek a leggyakrabban az emberek, például az Amazonon. Számomra nagyon meglepő dolgokra bukkantam:
Épp a napokban néztem utána, hogy mit keresnek a leggyakrabban az emberek, például az Amazonon. Számomra nagyon meglepő dolgokra bukkantam:
• felnőtt társasjátékok,
• valami ujjra csimpaszkodó interaktív majmocska,
• mini instant filmek az egyből kinyomtatós fényképezőgépekbe,
• okos otthon Alexa kütyük.
Ezeket veszik most online. Őrület!
• valami ujjra csimpaszkodó interaktív majmocska,
• mini instant filmek az egyből kinyomtatós fényképezőgépekbe,
• okos otthon Alexa kütyük.
Ezeket veszik most online. Őrület!
Milyen következtetést vonhatunk le belőle?
Azt, hogy előtanulmányozás nélkül semmiképpen se kezdjünk árusítani. Tájékozódjunk, kutassunk előtte! Jogosan merülhet fel a kérdés: mennyi pénz van az e-commerce-ben, azaz a webshopban? 2015-ben 1,548 milliárd dollár, de egyes előrejelzések szerint 2020-ban már több mint 4 milliárd lesz az e-commerce forgalma. Ez forintra átszámolva persze még jóval nagyobb szám, amely leírva így néz ki: 1 080 000 000 000 000, vagy a matematikusok kedvéért normálalakban 1,08 x 1015 jó magyar forint, mondani sem kell, milyen óriási szám.
Tudtad, hogy jelenleg 12-24 millió e-kereskedelmi oldal létezik? Továbbá azt is fontos megemlíteni, hogy a webáruházak 1/5-e az első évet követően bezár, de amelyik megmarad, ott bizony, ömlik a pénz, és nő profit. Legalábbis ezt akarjuk.
Hogy mekkora forgalmat várhattok, az voltaképpen attól függ, hogy jól csináljátok-e.
A 20 millió körüli webáruházból csupán 1 millió bonyolít 1000 dollárnál nagyobb éves forgalmat, azaz a nagy többség éves forgalma alig 270.000 forint. Pedig az állandó költségek, a ráfordítás, ehhez a bevételhez képest nem sokkal több néhány tízezer forintnál.
Tehát kezdetben érdemes arról beszélnünk, ami a nagy többségnek bejön. Ezt hívhatjuk passzív kereseti forrásnak.
Milyen formában kezdj hozzá?
Ha a saját, használt dolgaidat árulod, és a forgalmad évente nem éri el a 600.000 forintot, akkor nem kell céget alapítanod. Azonban, ha új dolgokat szeretnél árusítani, vagy családtagjaiddal esténként nyakláncokat készítetek vagy egyedi agyagvázákat formáztok, és azt szeretnétek eladni az online térben; máris kell valamilyen formában vállalkozást működtetned.
Webáruházat alapvetően csak cég működtethet. Cég esetében jönnek a finomságok, a jogilag kötelező elemek. Figyelni kell arra, hogy a bejegyzett tevékenységek közé bekerüljön a TEÁOR 4791'08 „Csomagküldő, internetes kiskereskedelem" is. Ha belevágsz az éteri forgalomba, és trendi vagy, akkor biztos, hogy egy online könyvelőt is javasolt megbíznod. Kell még egy ÁSZF a miheztartást végett, továbbá egy Adatvédelmi Szabályzat.
Az előbbiek tartalmi követelményeit egy külön írásban még bővebben kifejtem.
Milyen további lépések szükségesek a webes kereskedés beindításához?
1. Piackutatás
Kezdetben már az is elegendő, ha a saját webáruházadba szánt terméked felteszed minden apróhirdetési oldalra, kereskedési oldalra. Így megtapasztalhatod, hogy mekkora kereslet lesz a termékeidre, milyen gyorsan kelt el, hányan nézték, hányan kérdeztek róla.
Ez azért is jó, mert ezeknek az oldalaknak már ki van alakítva az online marketingjük, van egy kialakult közönség, aki gyakran látogatja, szóval elég hamar megkapod a válaszokat.
Az apróhirdetésed tesztelésére ideális lehetőség, olcsó és kockázatmentes.
Ha túl vagy a sikeres teszten érdemes elgondolkodni, hogy mégis miért jobb saját webáruházzal folytatnod. Azért, mert:
• Te vagy jelen, nem vonzza el az ügyfeled figyelmét más,
• Te magad szólítod meg a vásárlódat,
• Te alakítod ki a saját ízlésed és célcsoportodnak megfelelő struktúrát, designt, tartalmat,
• a saját célcsoportodnak tudsz célzott hirdetéseket készíteni, így hamarabb jutnak el a termékedhez,
• Neked az az érdeked, hogy a te terméked add el, míg az ilyen oldalaknak az, hogy valamit, valakitől eladjanak.
2. Domain név-választás
Valami ütős a célcsoportodnak is egyértelműen csengő név, utaljon a termékre vagy a hozzá kapcsolódó tevékenységre. Költséged cirka 3.000 forint.
3. Webáruháztípus választása, mely függ attól, hogy:
• hány terméket akarsz egyszerre felrakni,
• mennyi időd van a kitalálására, tanulására, feltöltésére,
• mekkora a költségkereted (egyszeri díj, rezsi, éves díj).
Mérlegeld a megoldások előnyeit és hátrányait!
a) bérelhető csináld magad verzió (kb. 40.000 Ft/év)
Előnyök:
• teljes értékű próbaverzió, pl. a Modern Vállalkozások Programja kereteiben van 6 hónapos is,
• van supportja, ha elakadnál, csak chatelsz egyet vagy telefonálsz, és megvan a megoldás,
• sok-sok plugin és program előre bele van integrálva, így programozói tudás nélkül bármit ki lehet próbálni (számlázók, készletnyilvántartók, chatek ...),
• könnyű benne a keresőoptimalizálás (megmondja , hogy hol és mit javíts).
Hátrányok:
• kötött design (bele lehet nyúlni, azonban drága),
• az összerakós, komplikáltabb termék csoportokat nem lehet benne kezelni,
• első ránézésre bonyolultnak tűnhet, de ezért van ott support,
• kevesebb időd megy rá, mint a következő pontban leírt, de nem sokkal.
Példa oldal
Fél éve folyamatosan fejlesztés alatt van.
b) Ingyenes keretrendszerre épülő webáruház motor
Ezt nyilván teljesen egyedül csinálod (Kb: 5.000 Ft/év (pl: Joomla VirtueMart, Wordpress WooCommerce)
Előnyök:
• van a Modern Vállalkozások Programjában egy olyan partnerünk, ahol 30 napig ingyen van tárhelyed, feltelepíti előre a keretrendszert és kétnaponta kapsz egy oktató filmet, hogy megtanuld a használatát,
• nagyon egyszerű összerakni,
• olcsó üzemeltetési költségek,
• sok ingyenes plugin, template,
• szinte minden jelentősebb szoftvernek van hozzájuk pluginja, integrációja, így nem kell fejlesztőknek integrációs díjakat fizetni,
• sok egyéni szoftverfejlesztő van, azaz, ha később át akarod adni egy profinak a gondozását nem lesz nehéz találnod rá embert.
Hátrányok:
• sok időt vesz igénybe (tanulás, konfigurálás, menürendszer kitalálása, problémák megoldása),
• sok Youtube-os videót meg kell nézned, hogy jobban átlásd,
• ha elakadsz nincs support (mondjuk vannak fórumok),
• biztonsági szempontból érzékeny, gyakran kell frissítened a szoftvert, csak arra figyelj, hogy ne rakj bele sok külsős plugint, mert azok a legsérülékenyebbek, azaz nem veszed észre és máris spam-szerver lett a webáruházad (természetesen lehet automatizálni a frissítéseket).
Példa oldal
Két nap alatt elkészült darab, nulla tudásról indulva.
c) Mással fejleszted le a webáruházad (vélhetően az előző 2 pont egyikét fogod kapni, csak egy kicsit belenyúlnak a kódba)
Egyszeri díj 300.000 Ft, plusz minden fejlesztési óra: 10.000 Ft
Előny:
• egyedi design,
• vélhetően értenek is hozzá, ezért minden tartalmi és formai dologra figyelnek,
• nem nekünk kell vacakolni a beállításokkal (a problémákkal nem kell törődnünk),
• bármit meg lehet oldani, és megint csak nem nekünk kell a problémán rágódni,
• van felelőse a dolognak, van kit hajtani,
• általában adnak hozzá számlázót, készletnyilvántartót (integráltan a shophoz).
Hátrány:
• Ki tölti fel a termékeket?
• Drága.
• Mi történik akkor, ha nem tetszik? Elölről kell kezdeni az egészet, mert vélhetően nem adják neked a forráskódot.
• Néha a legegyszerűbb dolgokat is kéred, napokat kell rá várnod, hogy megkapd, természetesen plusz díjért (új kezdőlap kép, új alkategória a termékek közé, SEO, Google Analytics kód beillesztés, Facebook script beillesztés) (Ebben is tud a Modern Vállalkozások Programja segíteni, mert a minősített szállítóink, nemhiába minősítettek.)
Példa oldal
A tulajdonosnak komplikált, összerakós termékei vannak, és az energiáját inkább a marketing automatizálásba fektette. Ez Joomla-ra épült site.
d) Egyedi webáruház
Például a Magento, Shopify, PrestaShop, BigCommerce.
A tulajdonosnak komplikált, összerakós termékei vannak, és az energiáját inkább a marketing automatizálásba fektette. Ez Joomla-ra épült site.
d) Egyedi webáruház
Például a Magento, Shopify, PrestaShop, BigCommerce.
Példa oldal
ERP és Multistore integrációt igényelt a cég, ehhez kerestek egy könnyedén kezelhető megoldást: a Magentot választották.
Egy kis érdekesség arról, hogyan alakulnak a leggyakoribb webáruháztípusok:
• A világon 490.724 darabbal a WooCommerce webáruháza vezeti a tabellát.
• Ha legtöbb profitot hozó 1 millió webáruházat nézzük, ott a Magento vezet 15.797 darabbal, kb. 300-al előzi meg a WooCommerce-et.
• Magyarországon a Virtuemart vezet, ahol 753 db-ot jegyeznek, 150-el több, mint a WooCommerce. (nem említve a bérelhető verziókat)
• Andorrában a PrestaShop vezet 5 darabjuk van.
Kell-e minden esetben online kasszát üzemeltetned?
Kötelező a számlaadás a webes értékesítésnél.
Ha természetes személyként értékesíted meghatározott értékhatáron belül, akkor nem kell. Tekintve, mert a saját dolgaidat adod el. Azonban ha cégként értékesítesz, akkor számlázó program mindenképpen kell hozzá. Mivel úgyis online tevékenykedünk majd, alap, hogy a webáruházad rendelkezzen felhős számlázóval. Ha van egy üzleted, akkor viszont vegyél egy számlázó programot. (Lehetőleg olyat, amit utána össze tudsz majd kötni a webshopoddal!)
Ha minden vásárlódnak olyan számlát adsz, amely megfelel a számla kötelező adattartalmának, akkor ezzel kiválthatod a nyugtaadást, ezzel pedig a pénztárgép használatát!
A számlán szerepelnie kell a vásárlód adatainak, így nem lehetséges számlát „Ismeretlen vásárló”, valamint más fantázianevekre kiállítani.
A hatályos szabályozás szerint a NAV felé elektronikusan be kellett küldened február 7-ig a PTGSZLAB nyomtatványt, ez előfeltétele annak, hogy valaki pénztárgép használata helyett számlázó programot használhasson. Új cég alapítása esetén pedig a bejegyzéstől számított 5. napig szükséges ezt a lépést megtenned.
Aki a pénztárgépek használata helyett számlát bocsát ki, annak hetente, napokra lebontva, csütörtökönként kell a PTGSZLAA nyomtatványon elektronikusan benyújtania a készpénzes számlák adatait.
Kíváncsi vagy, miről fog szólni következő cikkünk? Most figyelj:
• Hogyan építsd fel a profi webáruházad? (Tartalmi elemek összeállítása a nagyobb látogatottság elnyerésére.)
• Mi az az első ránézésre bukó webshop?
• Miért fontos a jó tárhely szolgáltató választás?
Forrás:
• honlap.hu
• https://profitarhely.hu/probafulke
• emarketer.com
• https://www.datanyze.com/market-share/e-commerce-platforms/
• http://dytke.gportal.hu/gindex.php?pg=1182446&nid=824231
• https://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/bevallasok/PTGSZLAA.html
• amazon.com
• https://www.axel-szamlazo-program.hu/cikkek-901-szamlazo-program-hasznalata-online-penztargep-helyett
• képeimet az unplash-ről szedem (nagyon jó minőségű, és free felhasználható képek)
• Projekt méréseimhez az ingyenes toggl.com -ot használom. (ezzel jött ki a 8 perc olvasási idő)
ERP és Multistore integrációt igényelt a cég, ehhez kerestek egy könnyedén kezelhető megoldást: a Magentot választották.
Egy kis érdekesség arról, hogyan alakulnak a leggyakoribb webáruháztípusok:
• A világon 490.724 darabbal a WooCommerce webáruháza vezeti a tabellát.
• Ha legtöbb profitot hozó 1 millió webáruházat nézzük, ott a Magento vezet 15.797 darabbal, kb. 300-al előzi meg a WooCommerce-et.
• Magyarországon a Virtuemart vezet, ahol 753 db-ot jegyeznek, 150-el több, mint a WooCommerce. (nem említve a bérelhető verziókat)
• Andorrában a PrestaShop vezet 5 darabjuk van.
Kell-e minden esetben online kasszát üzemeltetned?
Kötelező a számlaadás a webes értékesítésnél.
Ha természetes személyként értékesíted meghatározott értékhatáron belül, akkor nem kell. Tekintve, mert a saját dolgaidat adod el. Azonban ha cégként értékesítesz, akkor számlázó program mindenképpen kell hozzá. Mivel úgyis online tevékenykedünk majd, alap, hogy a webáruházad rendelkezzen felhős számlázóval. Ha van egy üzleted, akkor viszont vegyél egy számlázó programot. (Lehetőleg olyat, amit utána össze tudsz majd kötni a webshopoddal!)
Ha minden vásárlódnak olyan számlát adsz, amely megfelel a számla kötelező adattartalmának, akkor ezzel kiválthatod a nyugtaadást, ezzel pedig a pénztárgép használatát!
A számlán szerepelnie kell a vásárlód adatainak, így nem lehetséges számlát „Ismeretlen vásárló”, valamint más fantázianevekre kiállítani.
A hatályos szabályozás szerint a NAV felé elektronikusan be kellett küldened február 7-ig a PTGSZLAB nyomtatványt, ez előfeltétele annak, hogy valaki pénztárgép használata helyett számlázó programot használhasson. Új cég alapítása esetén pedig a bejegyzéstől számított 5. napig szükséges ezt a lépést megtenned.
Aki a pénztárgépek használata helyett számlát bocsát ki, annak hetente, napokra lebontva, csütörtökönként kell a PTGSZLAA nyomtatványon elektronikusan benyújtania a készpénzes számlák adatait.
Kíváncsi vagy, miről fog szólni következő cikkünk? Most figyelj:
• Hogyan építsd fel a profi webáruházad? (Tartalmi elemek összeállítása a nagyobb látogatottság elnyerésére.)
• Mi az az első ránézésre bukó webshop?
• Miért fontos a jó tárhely szolgáltató választás?
Forrás:
• honlap.hu
• https://profitarhely.hu/probafulke
• emarketer.com
• https://www.datanyze.com/market-share/e-commerce-platforms/
• http://dytke.gportal.hu/gindex.php?pg=1182446&nid=824231
• https://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/bevallasok/PTGSZLAA.html
• amazon.com
• https://www.axel-szamlazo-program.hu/cikkek-901-szamlazo-program-hasznalata-online-penztargep-helyett
• képeimet az unplash-ről szedem (nagyon jó minőségű, és free felhasználható képek)
• Projekt méréseimhez az ingyenes toggl.com -ot használom. (ezzel jött ki a 8 perc olvasási idő)