Az online térbe is követni kell a vevőt
Nagyságrendileg 50-70 ezer új vevő jelent meg az online térben az év eleje óta. Ezzel párhuzamosan csökken a személyes értékesítés – és így például az impulzusvásárlás jelentősége is. Minden egyes új online vásárló azonban számtalan többletfeladatot jelent a vállalkozásoknak, amire legtöbbjük digitálisan nincs felkészülve. Azonban számukra is van segítség, a Modern Vállalkozások Programja.
Egy „hagyományos” vásárló személyesen befárad az üzletbe a kívánt termékért, közben meglát még két dolgot, amit megvesz, majd elköszön és kapcsolata – az esetek többségében – az üzlettel véget is ér. Ezzel szemben az online térbe a legolcsóbb ár, vagy ajánlások alapján érkezik a vásárló a nap bármely percében, megadja a nevét, lakcímét, egyéb szenzitív (pl. banki) adatait, kosárba teszi a terméket és távozik az adott felületről. Egy online kereskedelemmel is foglalkozó, korszerű vállalkozás már webshop-ot üzemeltet, nyilvántart, készletet kezel, szállítást szervez, adatkezelést folytat (termék és vásárlói), hirdetést céloz, de legfőbbképpen: ápolja a kapcsolatát az ügyfeleivel.
Arányában megsokszorozódott tehát az egy vásárlóval járó feladat. „A többlet feladatok megfelelő színvonalú ellátásához már megfelelő minőségű digitalizáció szükséges, ki kell elégíteni a 0-24 órás rendelkezésre állás igényét, automatizálni kell a munkafolyamatok közül azokat, amelyeket csak lehet, ugyanakkor maximálisan meg kell felelni a szigorú adatkezelési szabályoknak” – sorolja Pankucsi Szilárd, a Modern Vállalkozások Programjának (MVP) informatikai szállítókkal kapcsolatos munkacsoport vezetője.
A szakembernek – az MVP által a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások számára – akár pályázati forrásokból is elérhető – korszerű, digitális megoldásokat biztosító, és mára már mintegy 1100 hazai informatikai beszállító vállalkozást tömörítő szállítói munkacsoport vezetőjeként – jó rálátása van a vállalkozások hirtelen változó igényeire. Tapasztalata szerint a Programba regisztrált ügyfelek többsége az ügyfélkapcsolat-kezelő megoldásokra, az elektronikus fizetésre, a webshopra, a házhozszállításra, az adatfeldolgozásra és a vállalatirányítási szoftverekre keresnek professzionális, ugyanakkor megfelelő komplexitású megoldásokat.
Elmondása szerint ezek, a Program termékkatalógusában is megtalálható szoftverek olyan minőségbiztosítási szűrőkön mennek át, ahol nemcsak a „megfelelő kabátra megfelelő gombot” elv alapján kerülnek kiajánlásra, hanem a máshol nem fellelhető kedvezményekkel, és a megfelelő háttértámogatás biztosításával kerülnek kiközvetítésre az ügyfelek számára.
A külső kényszer hatására felpörgött elektronikus kereskedelmi számokról mára kiderült: az online eladás nemcsak egy kiugró, időszakos érték az értékesítési számokban, hanem egy növekedési trend. „A járványhelyzet rövid idő alatt sok mindent megváltoztatott az értékesítésben és az ügyfélkiszolgálásban egyaránt. Az online értékesítési trend, a vásárlási igények köre a háztartási termékeken kívül a sport- és ruházati termékekre, a kerti, építészeti és a játékpiaci termékek piacára is komoly hatással van. Ha pedig az ügyfelek elszivárogtak az online térbe, akkor a kereskedő vállalkozásoknak sincs más választása, mint követni őket oda” – vonja le a következtetést Pankucsi Szilárd.
A digitalizáció ugyanakkor nem a munkahelyek megszüntetését, hanem a feladatok átstrukturálását jelenti. Az automatizáció ugyanis munkaerőt szabadíthat fel, ami magasabb hozzáadott értékű feladatokra tud fordítani a vállalkozás.
A megszerzett adatokat azonban őrizni is kell, ami IT-biztonsági kihívás a vállalkozások számára. Egy adatbiztonsági incidens ugyanis akár a teljes ügyfélkör elvesztéséhez is vezethet. A vállalkozások jelentős része hamis biztonságérzetbe ringatja magát, ha nem alkalmaz megfelelő, folyamatosan korszerűsített technológiát az adatvédelemre. Nem gondolnánk, hogy mennyire kritikus az adatlopási támadások száma ma Magyarországon! Mivel az erre vonatkozó jogszabályi előírások nehezen tartják a lépést a kiberbűnözőkkel, ezért sok esetben a hatóság keze is meg van kötve. A legjobb lépés a megelőzés, hiszen rengeteg az adathalászati kísérlet. Csak az egyik a hazai aukciós oldalon is megnégyszereződött év eleje óta az ilyen támadások száma. Ezt összevetve az online térbe az idén érkezett 50-70 ezer új felhasználóval, könnyen lehet esélye annak, hogy bizalmas adatok kerülnek illetéktelen kézbe. Erre szintén fel kell készíteni a vállalkozásokat, amelyre az MVP virtuális piacterén ugyancsak elérhetők a világ vezető IT biztonsági technológiái és a megfelelő felkészültségű szakemberek, cégek egyaránt.