Esettanulmány címe:
Online Továbbképzési Rendszer kialakítása a Magyar Mérnöki Kamara részére
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A Magyar Mérnöki Kamara (MMK) szakmai köztestület, amit a 19 önálló területi mérnöki kamara hozott létre a tervező- és szakértő mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló 1996. évi LVIII. törvény rendelkezései alapján. Az MMK 20 országos szakmai tagozata adja a szervezet második pillérét. A kamarai mérnök egyszerre tagja a lakóhelye szerint illetékes területi kamarának, valamint a szakterületi jogosítványa és érdeklődési területe szerinti szakmai tagozatoknak.
A Magyar Mérnöki Kamara közel 20 ezer tagot számlál, a kamarai nyilvántartott mérnökök száma pedig további közel 14 ezer fő. A köztestület törvényben rögzített közfeladatot lát el. Elbírálja, engedélyezi és országosan nyilvántartja a szakmai jogosultságokat a kamarai tagok és kamarai nyilvántartottak számára, közreműködik a mérnöki tevékenység szakmai és etikai színvonalának emelésében, közreműködik továbbá a műszaki szabályozás, a szabványosítás és a minőségbiztosítás rendszereinek kialakításában.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A Magyar Mérnöki Kamara 20.000 tagja számára folyamatos – kötelező – szakmai képzéseket kell, hogy biztosítson. 2014-ig a kamara tantermi képzések formájában látta el ezen kötelezettségét, azonban ezzel a következő problémák voltak:
1. 20.000 kamarai tag oktatása rendkívül költséges – a kamarai költségvetés jelentős részét felemésztette a képzések megszervezése, oktatók költségtérítése
2. A képzések jelentős része elméleti továbbképzés, melyet hatékonyan nem lehet kiscsoportos továbbképzések keretében oktatni
3. A megyei szinten megtartott képzési napok egy-egy továbbképzési tárgyból/témából viszonylag ritkán voltak megtartva, így a kamarai tagok részéről jelentős előkészületet/szervezést igényelt, hogy meg tudják oldani ezen való részvételüket
4. A tantermi képzéseken való részvétel a tagoknak jelentős utazási költséggel/idővel is járt, így nem csupán a képzés idejére kellett távol maradniuk munkájuktól.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Az Online Továbbképzési Rendszer bevezetése jelentette a megoldást a Magyar Mérnöki Kamara számára. A bevezetést követően a következő előnyök voltak tapasztalhatóak:
1. A kamara költségei már a bevezetés évében csökkentek az online képzés bevezetését követően.
2. Az elkészített, konzervált tananyagoknak köszönhetően a képzési rendszer fenntartása drasztikusan csökkent (hiszen az online rendszer fenntartása nagyságrendekkel kisebb költségekkel jár, mint a tantermi képzési rendszer fenntartása).
3. A kamarai tagok egyénileg, irodájukban, vagy otthonukban elvégezhették a képzéseket.
4. A sikeresen elvégzett képzések száma növekedett, mivel a kamarai tagoknak jelentősen csökkentek a közvetlen és közvetett költségeik egy-egy képzés elvégzését illetően.
5. A kamarai tagok elégedett/pozitív visszajelzést adtak a kamarának, hogy kényelmesebben, kevesebb energia ráfordítással végezhetik el képzéseiket.