Esettanulmány címe:
Start Your Business (SYB) vállalatirányítási rendszer bevezetése
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Az ügyfél mind a hazai, mind a nemzetközi piacra készít magas minőségű lábbeliket. A lábbelik gyártása manufaktúra rendszerben működő technológiával történik, a termelési folyamat bizonyos részeit segítik ugyan gépek, de manuális feldolgozással készülnek el a termékek. A termelési és gazdasági tevékenységének mérésére különböző hazai fejlesztésű készlet nyilvántartó rendszereket, számlázó rendszereket, könyvelő rendszert és excel nyilvántartásokat használt. Minél több tipusú termék elkészítését kezdték el a vállalatnál, annál többféle anyag kezelését, nyilvántartását, egyéb kiegészítő folyamatot kellett lekövetniük a különböző, össze nem kapcsolt rendszerek között. A vállalat termékpalettájának és partnerei számának növekedése elengedhetetlenné tette egy vállalatirányítási rendszer bevezetését, amely minden termelési és gazdasági folyamatot képes lekövetni. A vállalatnál a Start Your Business (SYB) vállalatirányítási rendszer működésének kezdete 2014. július hónapja volt.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Megoldandó üzleti probléma és a Start Your Business (SYB) megoldása:
1. Egymástól független, nem integráltan működő rendszerek, nyilvántartások: lépcsőzetes bevezetés mellett a biztonságot adó, bár nehézkesen, nem integráltan működő rendszerek párhuzamos működtetésével lépésről-lépésre vette át a SYB a teljes termelési és gazdálkodási folyamat irányítását
2. Anyaghiány és a készletkezelés hiányosságai miatti problémák: a készletkezelési folyamatok integritása révén a beszerzési folyamat optimalizáltabbá vált, adminisztrációs elmaradásból vagy hibából adódóan nem fordult elő anyaghiány
3. Raktári kapacitás probléma a készletezés hiányosságai miatt: a raktári készletek nagysága szignifikánsan csökkent a tervezhető gyártási folyamatok és az ütemezhető beszerzések és kiszállítások eredményeképpen
4. Az automatikus kontrolling hiánya miatt a folyamatok optimalizálása váratott magára: a többszörös adatrögzítés elkerülésével az értékesítés és a termelés kontrollingja már egy adott időszak
Eredmények, összefoglalás, következtetések:
1. Lépcsőzetes bevezetés mellett a biztonságot adó, bár nehézkesen, nem integráltan működő rendszerek párhuzamos működtetésével lépésről-lépésre vette át a SYB a teljes termelési és gazdálkodási folyamat irányítását
2. A készletkezelési folyamatok integritása révén a beszerzési folyamat optimalizáltabbá vált, adminisztrációs elmaradásból vagy hibából adódóan nem fordult elő anyaghiány
3. Raktári készletek nagysága szignifikánsan csökkent a tervezhető gyártási folyamatok és az ütemezhető beszerzések és kiszállítások eredményeképpen
4. A többszörös adatrögzítés elkerülésével az értékesítés és a termelés kontrollingja már egy adott időszak lezárását követően azonnal rendelkezésre áll, így az esetleges reakciók (folyamtok, árak, stb változtatása) időben megtehetőek
5. Cash-flow tervezés bevezetésre került, ami eddig nem volt elérhető
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Bevezetési folyamat négy főbb lépésben történt.
1. lépés keretében:
- alapanyagok beszerzési folyamatának lekövetése (beszerzés rögzítése, jóváhagyás, automatikus küldés a beszállító felé, a megrendelt anyag beszállításának bizonylatolása,kapcsolódó számla rögzítése),
- az értékesítési folyamat támogatása (árajánlatok és rendelések nyomon követése, árlisták, kedvezmény rendszer felállítása, kiszállítás bizonylatolása, a kimenő számlák elkészítése).
A 2. lépés keretében:
- a készletek kezeléséhez tartozó „munkaszám” nyilvántartás bevezetése (a különböző termelési folyamatok értékbeni követése);
- a készletek kezeléséhez tartozó sarzs nyilvántartás bevezetése (termelési folyamat alapanyag szükséglete visszakövethető beszállítóig);
- minimum, optimum készletek kezelése;
-beszerzési mellékköltségek kezelésének implementálása (az árrés pontosabb kimutatása);
-készletek újraértékelése;
-leltár funkció bevezetés.
A 3. lépés keretében:
- darabjegyzékek rögzítése, termelési egységek definiálása, a termeléshez - használt gépek rögzítése, munkakörök rögzítése és munkavállalóhoz való rendelése, termelési folyamatok leképezése (műveleti jegyzékek meghatározása);
- résztermékek és késztermékek műveleti sorrendjének definiálása;
- rendelésekből a műveleti sorrendekben definiált feltétel rendszerből gyártási utasítás sor készítése;
- termelés befejezésekor a gyártási folyamat munkaerő adatainak rögzítése műveletenként, az elvégzendő művelet időigényének rögzítésével
bérszámfejtéshez teljesítménybér kigyűjtése munkavállalónként, műveletenként, időszaki bontásban
A 4. lépés:
- pénzügyi modul használatba vétele (pénztár, bank, pénzáram lista, pénzáram tervező, áfa analitika, vevő-, szállító folyószámlák, kintlévőségkezelés);
- számvitel modul használatba vétele (automatikus könyvelési utasítások használata, könyvelés feladás, eredménykimutatás, mérleg készítés)