Esettanulmány címe:
Teljesítményértékelő rendszer bevezetése
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
információ, kommunikáció
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Megrendelőnk egy IT szektorban működő 100 főt foglalkoztató, hazai tulajdonú KKV.
A vállalkozás sikerét a kiemelkedő tudással rendelkező szakemberei képezik. A cég bővülésével együtt járt a munkavállalók számának gyors növekedése. A hatékony működés fenntartásához fokozatosan előtérbe került a dolgozói teljesítmények formalizált, szisztematikus mérésének igénye, az új munkatársak megfelelő ütemben történő felvétele a korábbi színvonal megtartása mellett.
Az alkalmazott informális értékelési gyakorlat során a cégvezetésnek lehetősége volt személyes tapasztalatokra támaszkodni; figyelembe vették az adott munkaerő kvalitásait, képzettségét (önmagához mért teljesítményét) és leterheltségét is. Ez a sokrétű értékelési folyamat a megnövekedett létszám esetében indokolatlanul sok időt, energiát emésztett fel a cég szinte minden munkavállalójától. A módszeres mérésekből származó adatok hiányában egyre nehézkesebb volt az üzleti- a projekt- és az erőforrás tervezés.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Szükségessé vált egy olyan integrált informatikai rendszer beszerzése, mely képes a fenti összetett értékelési folyamat támogatására, lehetővé téve ezzel jelentős mennyiségű idő és erőforrás megtakarítását az értékelők és az adminisztratív munkatársak számára. Fontos szempont volt továbbá, hogy az értékelés minél objektívebb legyen, ne csak egy adott vezető véleményét tükrözze, hanem az értékelt tevékenységére rálátással rendelkező más munkatársakét is.
Elvárás volt továbbá a rendszerrel szemben, hogy
-saját szerverre telepíthető és webes felületen is elérhető legyen,
-legyen képes különböző jogosultságokat kezelni a különböző típusú felhasználókhoz,
-az adott munkatárs értékelése során legyen lehetőség többféle megoldást párhuzamosan alkalmazni például a skálázott kérdőívekből, egyszerű választós kérdésekből, állításokból, valamint a sima beviteli mezőkből álló szabadszavas értékelések kombinációját alkalmazni.
Munkatársaink különös figyelmet fordítottak a megrendelői igények teljeskörű megismerésére. Termékünk moduláris felépítése lehetőséget biztosít, hogy kimondottan az ügyfeleink vállalkozására szabott szoftveresen támogatott folyamatokat hozhassunk létre.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A TÉR rendszer teljesítményértékelő-, munkaidőmegoszlás- és toborzás- moduljainak bevezetését követően lehetővé vált Megrendelőnk számára, hogy:
- mérjék az egyes projektekre/tevékenységekre fordított időt
- a leterheltségi adatokat is figyelembe vegyék , a tevékenység adatok felhasználásával relevancia alapú értékelést is végezzenek;
- az értékeléseket egy, a cégre szabott relevancia szabályrendszer alapján készítsék el
-a közvetlen vezetői (azaz lineáris) értékelés mellett a munkafolyamatból más munkakörben dolgozókat is bevonjanak, akár az értékeltet saját magát (360 fok);
- az értékelés eredményeit személyes értékelő lapokon könnyedén összegezzék
- a megfelelő jogosultságokkal egyszerűen és gyorsan (szűrőkkel) lekérdezzék, exportálják a céges szintű eredményeket;
- több időszakot összehasonlítsanak,
- konkrét igényeknek megfelelő statisztikát állítsanak elő,
- aktív erőforrás igényeiket, kereséseiket, státuszuk szerint táblázatos formában nyilvántartsák,
-a felvételi folyamatban részt vevő szakmai és HR kollégák együttműködjenek.
A TÉR rendszer bevezetésével Megrendelőnknél a szokásos ’teljesítményértékelési időszak’, hatékonyabban, gördülékenyebben, számottevően rövidebb idő alatt zajlott le.
Megbízhatóan alátámaszthatók lettek a bérezést érintő döntések, a teljesítmény megerősítése növelte a munkavállalói elégedettséget és motivációt. A teljesítmény mérés eredményei kellő iránymutatással szolgálnak az alkalmazottak helyzetének és szükséges fejlődési irányának meghatározásában, egyéni karriertervek valamint képzési igények kialakításához.
Megrendelőnk munkavállalói által adott visszajelzések alapján, szoftverünk bevezetését követően rövid idő alatt napi rutinná vált a mérésekhez szükséges adatszolgáltatás. Az első félév végére a vezetőség valós képet kaphatott munkavállalóiról, rendszerezetté, szervezetté váltak a munkakör-tervezés, létszám-tervezés, a személyzet- és munkaerő-fejlesztés, a toborzás, az átszervezés cégen belüli folyamatai.