Esettanulmány címe:
Megújult a Kovács Máté Városi Művelődési Központ és Könyvtár
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
művészet, szórakoztatás, szabad idő
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A Kovács Máté Városi Művelődési Központ és Könyvtár több telephelyen, leromlott állagú épületekben és elavult technikai háttérrel működött. A 2013-14-es években a Megújuló könyvtár a gyógyvíz városában című, a Magyar Állam és az Európai Unió finanszírozásában megvalósult pályázat részeként a központi épületet felújították, valamint az informatikai eszközöket teljes mértékben lecserélték.
Az új eszközök használatba vételével egy időben a szervezetben megtörtént az informatikai rendszerek használatával kapcsolatos szemléletváltás is, így jelenleg egy korszerű géppark, szerveroldal, hálózati struktúra és szolgáltatások biztosítják az intézmény törvényi megfelelésének, napi működésének és vállalt küldetésének a megvalósítását.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Az intézményben használt számítógépek különálló egységekként működtek, a hálózati erőforrás elosztás és csoportmunka - mint lehetőség a hatékonyabb munkavégzésre - nem, vagy alig volt ismert. A munkaállomások mentése, az adatok védelme egy kis cég szintjén mozgott, a dokumentáció gyakorlatilag hiányzott, ami létezett, az is elavult volt. A szerverek kihasználtsága nem volt optimális, bonyolult, elavult megoldások jellemezték. A hálózatban sok asztali switch működött, a kábelezés és az egész hálózat tükrözte a szervezet fejlődését. Látszott a törekvés az újonnan felmerülő igények ad-hoc kiszolgálására minél kisebb költségből, különösebb előre mutató tervezés nélkül. Az informatikai beszerzéseknél sem törekedtek a lehetőség szerint homogén géppark kialakítására, mely az üzemeltetési feladatokat tette volna könnyebbé. A számítógépek és felhasználók adminisztrálása is munkacsoportos környezetben történt.
A feladat az volt, hogy a pályázatban leszállított eszközöket (asztali gépek, laptopok, projektorok, vetítővásznak, nagy teljesítményű multifunkciós nyomtató, hálózati aktív és passzív eszközök, szerver, szünetmentes tápegység, rack szekrény és tartozékai, smart TV-k, szoftverek) üzembe helyezzük, a kívánt vállalati környezetet kialakítsuk, a meglévő adatokat, programokat migráljuk, a felhasználókat betanítsuk és elkészítsük a rendszer dokumentációját.
A korábban vásárolt, vagy pályázaton nyert speciális eszközöket is be kellett építeni a rendszerbe, a pályázatokban vállalt fenntartási kötelezettségnek eleget kellett tenni, támogatást nyújtottunk az épületfelügyeleti rendszer távmenedzsmentjének kialakításához is VPN kapcsolaton keresztül. Az épületben működő partnereknek biztosítanunk kellett hálózati hozzáférést, mely hálózatok egymástól teljesen szeparáltan működnek.
A meglévő funkciók megtartása mellett törekedtünk arra is, hogy hatékonyabb erőforrás kihasználás mellett csökkentsük az intézmény energiafelhasználását, ezáltal költségeit.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Az intézmény IT rendszerének korszerű üzemeltetésének feltétele volt, hogy Active Directory-t használjunk. A frissítéseket WSUS szerveren keresztül juttatjuk el a kliens gépekhez, a vírusvédelmet a kiválasztott termékhez kapott ERA szerveren keresztül monitorozzuk és tartjuk naprakészen. Minden felhasználó rendelkezik saját tárhellyel a központi szerveren, valamint hozzáférése van egy közös tárterülethez, melyen közérdekű adatok, dokumentumok érhetőek el. Ezen felül néhány felhasználói csoportnak van olyan tárterülete a szerveren, amely a csoportmunka támogatását biztosítja.
A központi nagy teljesítményű nyomtatókat mindenki használhatja, kivéve az igazgatói titkárságon lévő A3-as színes multifunkciós eszközt, mely csak a jogosult felhasználóknak érhető el, PIN kód használata mellett.
Az intézményen falain belül bérlőként működő cégek részére is biztosítunk Internet hozzáférést, mely szeparált alhálózaton valósul meg. Az épületgépészeti rendszer vezérlőjét a szállító/üzemeltető cég VPN kapcsolaton keresztül éri el. A látogatók részére ingyenes WIFI elérést biztosítunk mindhárom szinten. A hálózat gerincét és a szolgáltatásokat Mikrotik eszközökkel valósítottuk meg.
Az adatok migrálása is megtörtént az új munkaállomásokra illetve szerverre. A korábbi szervereket virtualizáltuk, az operációs rendszereket upgrade-eltuk az elérhető legfrissebb verzióra.
Az Intézményi honlapnak a saját szerverünkön biztosítunk tárhelyet, illetve átvettük a domain kezelését és elindítottuk az intézmény saját domainjéhez tartozó e-mail szervert.
Beállítottunk egy NAS-t, melyre szinkronizáljuk a szerver üzletileg kritikus mentéseit.
Automatikusan, ütemezetten zajlanak a mentések, frissítések, adatellenőrzések, a szerver öntesztje és a vírusellenőrzés. A szerver távmenedzsment kártyája és a NAS is értesítést küld minden műveletről akkor is, ha az hiba nélkül futott le. Elkészítettük az IT dokumentációkat (IBSZ, DRP, stb). Az intézmény így egy jól működő, megbízható IT rendszert kapott.