Esettanulmány címe:
Üzleti és IT folyamatok támogatása Atlassian környezetben
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
információ, kommunikáció
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Elégedett ügyfeleink között köszönthetünk számos magyar és nemzetközi tulajdonban lévő kis egy nagyvállalatot. Megoldásaink a néhány fős csapattól a nagyvállalati környezetig minden esetben a hatékonyság növelését, a csapatokban rejlő potenciál kiaknázását célozzák meg.
Az esettanulmányunkban szereplő Antenna Hungária Zrt. a hazai telekommunikációs szektor egyik meghatározó szereplője. Tevékenységi körébe tartozik a műsorszórás, távközlés, műholdas és multimédia szolgáltatások nyújtása mind a lakosság, mind az üzleti szektor irányába. Egyik legismertebb terméke az egész ország területén akár HD minőségben ingyenesen elérhető MindigTV.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Az Atlassian termékeinek bevezetésével hatékonyabb együttműködés alakítható ki a csapaton belül, áttekinthetőbbé válnak a folyamatok, könnyebben kezelhető az erőforrástervezés. Mindezt a 10 felhasználós (éves szinten 10 USD licence költséggel rendelkező) termékektől a nagyvállalati méretekig minden esetben rövid lefutású, azonnali előnyöket biztosító részfeladatokra bontva valósítjuk meg.
Ezen hívószavak hatására döntött az Antenna Hungária Zrt. vezetése is az Atlassian megoldások alkalmazása mellett. Példájukon keresztül jól bemutatható mind az Atlassian szektorfüggetlen hatékonyságnövelő ereje, mind az a lépcsőzetes bevezetési lehetőség, melynek eredményeképpen nem csak hónapok után látható – a remélhetőleg jó – megoldás, hanem heteken, akár napokon belül jelentkező előnyökhöz jutunk.
Az üzleti elvárás az volt, hogy több külön futó projektben, rövid (néhány hetes) határidővel, meghatározott folyamatokra, azonnal használható megoldásokat nyújtsunk, nem csak az IT szokásos feladatköreinek támogatására (belső support, fejlesztési projektek menedzsmentje), hanem a HR, a jog, a pénzügy belső folyamatainak támogatására. Amellett, hogy mind az IT üzemeltetés, mind az IT fejlesztés feladatkövetése, tervezése teljes mértékben az Atlassian megoldásaira kívánt támaszkodni, egyik kiemelt HR feladat volt a bevezetés előtt álló Teljesítmény Ösztönző Rendszer informatikai támogatása. Itt elvárásként fogalmazódott meg, hogy lehetőleg minimális oktatással a szervezet operatív munkavégzésben résztvevő kollegái számára is azonnal használható legyen.
Fontos feladat volt tehát az egyre sokasodó üzleti igény olyan részfeladatokra bontása, melyek maximum 2-4 hetes átfutással kulcsrakész, leoktatott, bevezetett megoldásokat jelentenek a csapatok számára. Mivel ez megoldhatónak bizonyult egy nagyobb vállalat esetében is, így azon érdeklődők, akik 5-10-20 fős csapatokkal dolgoznak biztosak lehetnek benne, hogy a hatékonyságnövelés nagyon rövid időn belül érezhető lesz.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A bevezetést egy széles körű felhasználói oktatás előzte meg, melyen a bevezetésben érintett területek középvezetői vettek részt. Ennek célja az volt, hogy már a 0. pillanattól mint egy rendelkezésre álló erőforrás tekinthessenek az Atlassian még kialakítás előtt álló megoldásaira. Ez a stratégia jelentősen csökkentette a bevezetés változásmenedzsment kockázatát is, hiszen már ismert építőkockákból építkeztünk, másrészt organikusan bővült az önkéntes érdeklődők száma a sikeres bevezetések hatására.
A bevezetés során fontos stratégiai lépés volt, hogy törekedtünk arra, ne legyünk nélkülözhetetlenek. Ezért folyamatos képzések segítségével kialakítottunk egy olyan belső kompetencia központot, mely mára már egyre komolyabb üzleti problémákra is önállóan képes megoldást nyújtani.
A megvalósításhoz felhasznált Atlassian termékek
- JIRA Core – általános feladatkövetés (pl. futó telekommunikációs projektek)
- JIRA Software – IT projektek hatékonyságnövelése (fejlesztések, üzemeltetés)
- JIRA Service Desk – az egyes részlegek olyan szolgáltatásainak támogatására, melyeket a vállalat egyéb szereplőinek nyújtottak (pl. IT Service Desk, HR folyamatok, projekt változáskezelési folyamat támogatás)
- Néhány célfeladat megvalósítására Atlassian Marketplace-n elérhető kiegészítők pl. Email This Issue, Script Runner
Renner Mónika, a HR folyamatokért felelős vezető visszajelzése:
„Kifejezetten inspiráló és élvezetes volt velük együtt dolgozni. A konzultációk nemcsak a szoftver megfelelő kialakításában segítettek, hanem a teljes folyamatot – az ő perspektívájukkal újra gondolva – sokkal tudatosabban és kreatívabban alakítottuk ki. Kifejezetten tetszett, hogy könnyen rá tudtak kapcsolódni az általunk használt nyelvre és hamar hidat képeztek a szoftverfejlesztői szakzsargon és a HR fejlesztés kommunikációja között. A rendszer használatához közel 500 felhasználóból mindössze kb. 20 kért segítséget, ami egyértelmű visszajelzés a rendszer felhasználóbarát, könnyen kezelhető mivoltáról.”