Adatlap


Esettanulmány címe:
Vállalati Teljesítménymenedzsment Kialakítása Feldolgozóipari KKV-nál
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A 2010. évben létrejött magyar természetes személyek által alapított budapesti székhelyű és telephelyű feldolgozóipari mikro-vállalkozás két éven belül kisvállalkozássá nőtte ki magát a magas hozzáadott értékű termeléssel és 2015-ben már 218MFt-os árbevételt sikerült elérnie. A piaci szegmensben mutatkozó rést kihasználva az évről-évre gyorsan növekvő termelési igényt és volument kielégítve alakította ki kilenc termékcsaládból álló termékportfólióját, amelynek gyártása a teljes termelési láncfolyamatot lefedi 25 fő munkavállaló foglalkoztatása mellett. A feldolgozás magában foglalja mind a végfelhasználói, mind a viszonteladói megrendelések igényeit kielégítő síküveg megmunkálási-, gyártási tevékenységet, a dizájn üvegek tervezését, kivitelezését és beépítését. A megmunkálás szabászat, csiszolás, fúrás, edzés, festés, lemosás, laminálás, csomagolás fázisokra bontható meg. Az edzés munkafolyamatára alvállalkozó bevonásával kerül sor.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Az ugrásszerű termelékenység növekedés és a piaci igényekre épülő újabb termékcsaládok kialakításának következményeként megnövekedett az állományi létszám, amely összetettebb szervezeti működést, jól elhatárolt feladatvégzési szerkezet kialakítását, átgondolását tette szükségessé mind az árképzés, mind a termékek, termékösszetevők árazása terén. Továbbá átláthatatlanná vált és rendkívüli időráfordítást eredményezett az üzemi tevékenység megszervezése, nyomonkövethetősége. Az árképzés újragondolását az tette szükségessé, hogy a termelésmenedzsment szoftver bevezetéséig a korábban kialakított árlista a megmunkálások mennyiségétől függetlenül tartalmazott átlag alapján számított árakat, amely nem igazodott a tényleges előállítási költségekhez. A gyártás során felmerülő ráfordítások és azok ellentételezése a bevételi oldalon rávilágított arra a tényre, hogy a feldolgozóipari tevékenység nem elég hatékony, optimalizálni szükséges. Az üzemi tevékenység nyomonkövethetőségét nehezítette, illetve lehetetlenné tette, hogy a gyártáselőkészítés és a gyártás közti információcsere kizárólag egyirányú volt, így a vevői megrendelések állapotáról nem történt megfelelő visszajelzés, amely a vevőkezelés, vevői élmények rendkívül alacsony minőségi szintjéhez vezettek. Nem volt rálátás, így megfelelő beavatkozási pont, válasz azokra a hatékonysági mutatókra, amelyek lehetségessé tették volna annak kiszűrését, hogy az adott munkadarabok milyen státuszban szerepelnek a megmunkálási munkafolyamatban, elkészültek-e már, hol keletkezett selejt, milyen gyakran sérül, törik és ezek mely munkafázisokban jellemzőek. Gyakori probléma volt, hogy az azonosítatlan munkadarabok elkeveredtek, eltűntek, illetve a vevői érdeklődésre nem tudtak egzakt választ adni az ügyfélszolgálaton. Kizárólag hosszú utánajárást követően nyílt lehetőség arra, hogy visszacsatoljanak vagy értesítsék a megrendelőket az átadás-átvétel körülményeiről, annak megközelítő időpontjáról.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A termelésmenedzsment rendszer bevezetésével kifinomulttá vált az árképzés, mely az addig használt átlagár alapú árlistával szemben a termékek, termékösszetevők, megmunkálások árazásai általánosan, valamint termékfüggő jelleggel kerültek meghatározásra. Ez alapján sor kerülhetett minden megrendelésből generálódott munkalap precíz beárazására és a ténylegesen elvégzett feladatok pontos ellentételezésének definiálására, a kiemelt ügyfélkezelésre kedvezmények, akciók és kampányok foganatosítása mellett. Az Android alapú táblagépes mobilapplikáción működő elektronikus munkalap bevezetésével létrejött a gyártáselőkészítés és az üzemi tevékenység közötti kapocs. Most már rendelkezésre állnak valós időben az üzem területén történő teljes megmunkálási folyamatok, határidők, műszaki rajzok. Kialakításra került a munkadarabok egyedi azonosítása, a vonalkód vezérelt termelésmenedzsment. A munkafolyamatok egy rendszerbe történő integrációjával megtörténnek a visszacsatolások az ügyfélszolgálat számára az esetleges selejt kezeléséről, a megmunkálási hibákról, a gyártási folyamat aktuális állapotáról, arról, hogy elkészült-e már a munkadarab, értesíthető-e a megrendelő a kiszállításról. A kiszállítás kezelés modul bevezetésével nyomonkövethető vált a munkadarab tényleges fizikai helye, továbbá az, hogy mely munkadarabok kerültek elszállításra az üvegek edzését végző alvállalkozóhoz, onnan mely darabok érkeztek vissza, mi az ami selejtté vált, mi az ami „eltűnt”. Az online B2C megrendeléskezelő felület megoldást nyújt a rendelésfelvétel gyorsítására, az adott megrendelő már önállóan képes megadni a megrendelt termék paramétereit és figyelemmel kísérheti az addigi összes megrendelésének állapotát is, amely támogatja saját tevékenységének tervezhetőségét, így a kivitelezési és beépítési munkálatait is. A vezetői információs rendszerrel elemezhetővé váltak az egyes munkafázisok hatékonyságai, amelyek javítására kialakíthatók a megfelelő válaszok.