Adatlap


Esettanulmány címe:
Adatváltozás-kezelési szolgáltatás kialakítása
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
szakmai, tudományos, műszaki tevékenység
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Az IdomSoft Zrt. 100 %-os közvetett állami tulajdonban álló társaság, a Digitális Magyarország Ügynökség (a továbbiakban: DMÜ) cégcsoport tagja, amely vezető szerepet tölt be országos jelentőségű közigazgatási informatikai rendszerek fejlesztésében, integrálásában és installálásában, valamint üzemeltetésében. Komoly tapasztalatokkal rendelkezik nagybiztonságú kormányzati és biztonsági okmánykibocsátó informatikai rendszerek fejlesztésében, nagy adattömeget kezelő, bonyolult kapcsolatokkal rendelkező központi nyilvántartások kialakításában, a személyes adatok jogszabályoknak megfelelő kezelésében. Emellett feladatai közé tartozik többek között az informatikai és igazgatásszervezési szaktanácsadás, informatikai rendszerek tervezése és kivitelezése, hardver- és szoftverkiválasztás, informatikai rendszerek üzemeltetése, valamint az ezekhez kapcsolódó szerviztevékenység biztosítása is.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Az Idomsoft Zrt. a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program (KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2021-00061) „Adatváltozás-kezelési szolgáltatás bevezetése” projektjének megvalósítása érdekében Adatváltozás-kezelési szolgáltatás (röviden AVSZ) rendszer létrehozását tűzte ki célul. Az AVSZ informatikai kialakításának és bevezetésének célja az volt, hogy - a természetes személyek állami nyilvántartásokban tárolt név-, cím-, okmányazonosító, valamint kapcsolattartási adatainak változása esetén – adatvédelmi és adatbiztonsági garanciák, valamint az adminisztratív terhek csökkentésére és a régiós versenyképesség növelésére irányuló törekvések figyelembevételével – értesítést kapjanak azon szolgáltatók (közművek, telekommunikációs), amelyek az érintett természetes személlyel szerződéses jogviszonyban állnak (lásd a 1795/2020. (XI. 13.) Korm. határozat 1. pontjában írtakat); - polgárok különböző élethelyzeteiben (költözés, használatba adás, bérbeadás, elhalálozás) szükségessé váló közműátírási folyamathoz kapcsolódóan az állam egy olyan, ingyenesen igénybevehető és egyablakos elektronikus ügyintézési szolgáltatást biztosítson, amelynek igénybevételével ügyfél és szolgáltatói oldalon egyaránt jelentős adminisztratív tehercsökkentés érhető (lásd az 1004/2016. (I. 18.) Korm. határozatban írtakat). A létrehozni kívánt élethelyzet-alapú szolgáltatásokkal a Kormány határozott lépést kívánt tenni az adatvezérelt közigazgatási szolgáltatásnyújtás kialakítása érdekében.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A DX Digital Transformation Solutions Zrt. végezte a projekt informatikai megvalósítását, a fejlesztés eredményeként 2022. január végével sikeresen elindult a https://e-bejelento.gov.hu/ szolgáltatás. - az ingyenes szolgáltatás segítségével online, egyetlen űrlap kitöltése révén elintézhetővé váltak a közmű átíratások, a magánszeméllyel szerződésben álló, az e-bejelentő-höz csatlakozott szolgáltatók felé történő adatváltozás bejelentések, időt, pénzt és energiát takarítva meg az állampolgárok számára - a 2022.január 30-i indulás óta o 173 883 ügyfél regisztrált a szolgáltatásra o 163 158 db sikeresen beküldött ügyet számlál a rendszer o a szolgáltatás igénybevétele folyamatosan és stabilan növekedő tendenciát mutat