Esettanulmány címe:
Agilis szemléletmód vállalati szintű bevezetése a gyakorlatban
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
egyéb szolgáltatás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Az ügyfél egy közép-európai energetikai nagyvállalat. A vállalat több ezer főt foglalkoztat, és jelentős piaci súllyal rendelkezik a régió energetikai szektorában.
A piaci környezetet jellemzi a gyorsan változó szabályozási környezet, a növekvő fenntarthatósági elvárások, valamint a technológiai innovációk jelentősége az energiahatékonyság és megújuló energiaforrások területén. Ezek a tényezők folyamatos alkalmazkodást és hatékony, rugalmas működést követelnek meg a vállalattól.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A vállalat korábban hagyományos, hierarchikus projektmenedzsment módszertanokat alkalmazott, amelyek nem tették lehetővé a gyors reagálást a piaci változásokra és a folyamatosan változó ügyféligényekre. A hosszú fejlesztési ciklusok és a sokszintű döntéshozatal miatt gyakran előfordultak átfutási késedelmek és a különböző szervezeti egységek közötti együttműködési nehézségek.
Ez a működés gátolta a szervezet innovációs képességét, csökkentette a piaci versenyképességet, és megnehezítette a fenntarthatósági és szabályozási követelményekhez való gyors alkalmazkodást. Az üzleti és informatikai csapatok közötti szakadék további kihívásokat jelentett a hatékony termékfejlesztés és szolgáltatásnyújtás terén. Ezen kívül, a csapatmorál, a time-to-market csökkentése, vagy akár a minőség javítása is cél volt.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A szervezet működésének javítása és fejlesztése során a tradícionális menedzsment és projektmenedzsment, valamint az informatikai fejlesztési módszertanokat egyes területeken agilis megközelítés váltotta fel. Ezek kialakítása, bevezetése, felállítása és optimalizálása komplex, de szigetszerű transzformációs programok végrehajtását igényelte. Az összes ilyen transzformációt, úgy kellett megtervezni és kivitelezni, hogy egy tradicionális környezetben is tudjon működni, sőt, együttműködni a szervezet többi részével.
A Sprint Consulting agilis transzformációs tanácsadása keretében a vállalatnál először pilot, majd több ilyen szigetszerű működés bevezetését valósította meg. A program során:
- kialakítottunk és támogatást nyújtottunk a termékcsapatok és value stream-ek (termék alapú fejlesztés) létrehozásában,
- bevezettük az agilis szerepköröket (Product Owner, Scrum Master, stb) úgy, hogy ez beágyazható legyen az egyébként a fejlsztést és a büdzsét projekt vezetők és PMO-k által drive-olt szervezetbe
- kidolgoztuk a vállalati szintű agilis keretrendszert, amely magában foglalta a portfóliómenedzsment és stratégiai alignment folyamatokat is, melynek bevezetése még folyamatban van.
- tréningeket, hands-on tanácsadást és coachingot biztosítottunk a csapatok, vezetők és különböző egyéb szerepkörök számára.
Az új agilis működés eredményeképpen a vállalat több lényeges üzleti előnyt ért el:
- a stratégiai kezdeményezések átfutási ideje (lead time) jelentősen csökkent,
- a döntéshozatali folyamatok egyszerűsödtek, megszűntek a többszintű redundanciák,
- javult az üzleti és IT területek közötti együttműködés,
- nőtt a csapatok önszerveződő képessége és felelősségvállalása,
- gyorsabbá és átláthatóbbá váltak a visszacsatolási ciklusok.
- megjelent a produktivitás-növekedés is
- az objektív DoD-k miatt csökkent a ticketek száma is
A szervezet a bevezetést követően önállóan képes fenntartani és továbbfejleszteni agilis működését, tanácsadóink már levonultak.