Esettanulmány címe:
Magas rendelkezésre állású kiszolgálás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A projektet a Budapest Főváros Kormányhivataloknál hajtottuk végre.
A kormány a hatékony, megbízható, polgár-barát és szolgáltató közigazgatás megteremtése érdekében 2010 tavaszán hozzálátott a magyar állam újjászervezéséhez.
A kormányhivatal közreműködik egyes szervezési feladatok ellátásban, mint pl.: katasztrófák elleni védekezés, illetve a közigazgatási képzések és továbbképzések területén vizsgáztatási és vizsgaszervezési tevékenységet végez. Gondoskodik a területi koordináció fórumának, a fővárosi és megyei államigazgatási kollégiumnak, létrehozásáról, működéséről, valamint közreműködik a közigazgatás korszerűsítésével, és az elektronikus közigazgatás kialakításával kapcsolatos feladatok összehangolásában és szervezésében.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A kiszolgálók – szerverek – minden vállalkozás életében kiemelt fontosságú erőforrások. Elég, ha a levelezés, file tárolás, folyamatvezérlés, vállalatirányítási, gyártásirányítási rendszerek fontosságára gondolunk. Az érintett szolgáltatások kiesése, leállása komoly akadályokat gördít a vállalkozások működésének folyamatossága elé. A legtöbb munkavállaló ezen rendszerek nélkül képtelen ellátni a munkáját, képtelen az ügyfelek kiszolgálására, határidős munkák elvégzésére. Az elmaradt munkákra – vállalkozói oldalról nézve – feleslegesen kifizetett munkabér költségein túl az elmaradt haszon, kötbérfizetési kötelezettség, goodwill és egyéb költségei horribilis kockázatot vetítenek fel minden egyes rendszer leállása esetén. Vállalkozásaink működőképessége és jól teljesítésének képessége oly mértékben támaszkodik az informatika folyamatos működésére, hogy nem hagyhatjuk figyelmen kívül a leállás kockázatait. Az ilyen típusú leállások kockázatának minimalizálásához a magas rendelkezésre állású kiszolgálás a válasz, melynek legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja a virtualizáció bevezetése.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Ezt úgy érhetjük el, hogy kettő vagy annál több fizikai szervert, a vállalatunknak szükséges számítási és memóriakapacitással felruházva kötünk össze egy központi tároló egységgel. A központi tároló egységünk lesz az az eszköz, ahol egyrészt a vállalati adatokat, másrészt a virtuális kiszolgálókat tároljuk. A kiszolgálók továbbra is változatlanul működnek, de a legalsó, hardver erőforrásokat kezelő virtualizációs réteg (un. hypervisor) az erőforrásokat virtuálisan apró részekre osztja, így egy hardveren több virtuális szerver képes működni egy időben. A hagyományos, operációs rendszerek használata ezen kívül nem módosul. Bármely kiszolgáló meghibásodása esetén annak feladatát a másik – vagy egy másik – kiszolgáló veszi át, a rendszer lehetőségei, paraméterezése szerint, akár automatikusan is.
A tárolóegység minden komponensében (kontrollerek, tápegységek, hűtés) redundáns felépítésű. Kimondottan nagy rendelkezésre állás alakítható ki a tárolók duplázásával, akár fizikailag elkülönített helyeken is. A szervereken futó hypervisor rétegen virtuálisan futnak a vállalat kiszolgálói. A rendszert vezérlő központi monitoring szoftver figyeli, hogy az alkalmazások futnak-e és ha nem akkor egy szabad kiszolgálón elindítják azt.
Előnyök:
1. Konszolidáció: Közös platformra tudjuk helyezni régi, heterogén gépparkunkat, jelentősen csökkentve az annak az adminisztrációjával, a korából és a támogatottság hiányából származó kockázatot. A konszolidációnak további eredménye a radikális energiafelhasználás (áramellátás és hűtés oldalon is) csökkenés.
2. Automatizálás: Rengeteg felügyeleti, hibajavítási, tesztelési funkciót tudunk programok kezébe adni, nem függünk a munkavállalók munkájának a minőségétől, határidejétől, vagy egyáltalán attól, hogy a feladatot képesek vagyunk-e munkaerővel lefedni. Remek példa erre például az, hogy a hardverek karbantartása, javítása ideje alatt is futnak az alkalmazásaink.