Esettanulmány címe:
A Szarvasi Mozzarella Kft. kiemelkedően sikeres QAD Enterprise Applications integrált vállalatirányítási megoldásának bevezetése az ISYS-ON Kft. által
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A Szarvasi Mozzarella Kft. szigorú minőségbiztosítási rendszerének, az évek során szerzett tapasztalatának és csapatuk szakmai tudásának köszönhetően napjainkra a Szarvasi Mozzarella név egyet jelent a minőségi, olasz receptek alapján készült, magyar tejtermékekkel.
A Szarvasi Mozzarella Kft. folyamatos fejlődésének köszönhetően 2012-re elérte, hogy működéséhez már kevésnek bizonyultak a szigetrendszerekből és saját fejlesztésekből álló informatikai rendszerek. A megfelelő informatikai támogatás igénye közvetlenül a különböző területeken fogalmazódott meg, így felismerték, hogy további fejlődésükhöz egységes és integrált megoldást kell keresniük.
Az ISYS-ON Kft. a QAD Enterprise Applications teljes körű élelmiszeripari megoldással pályázott. Ajánlatunk és csapatunk meggyőzte a Szarvasi Mozzarella vezetőit, hogy teljes mértékben megfelelünk mind a szakmai, mind az emberi oldallal kapcsolatos elvárási rendszerüknek, így egyhangúan mellettünk és a QAD megoldás bevezetése mellett döntöttek
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A 2013-ban indult bevezetés részét képezte a QAD élelmiszeripari megoldás logisztikai, termelési és pénzügyi területen történő megvalósítása. A hosszú távú cél az volt, hogy a cég speciális igényeinek megfelelő zárt rendszerű integrált megoldás szülessen, amit lépésről lépésre lehet majd mélyíteni és bővíteni, hogy a vállalat minden egyes területe lefedésre kerüljön.
Az élelmiszeripar egyik speciális ágazata a tejipar, mely speciális kihívások elé állítja a termelő vállalatokat. A teljes folyamat elejét a tervezés teszi ki, melynek során föntről lefelé haladva, a késztermék igénytől kerülnek meghatározásra a szükséges félkész, majd alapanyag igények. Ennek a megvalósulását támogatja az MPR (Material Resource Planning). A kalkulált szükségletek alapján a vizuális termeléstervező megoldás, az MSW (Master Scheduling Workbench) segítségével készülnek el az ütemtervek, kerülnek kiszámolásra és ütemezésre az erőforrások.
A következő lépés a tejbeérkeztetés, melynek részeként a folyamatosan érkező alapanyag zsír- és fehérjetartalma is rögzítésre kerül. Ezt követően a termelés i területre érve elsőként az alapanyag termékbontása valósul meg, hiszen a fölözést követően a korábbi teljes tejből tejszín és sovány tej külön kerül felhasználása. Az előbbi a mascarpone, az utóbbi a gomolya sajtok alapanyaga lesz. A sajtok elkészítésének következő lépése a sajtkádakban valósul meg. Az elkészült késztermékek, sajtok leméréséhez speciális eszközökre és gyártósorra lenne szükség, így az eredményességet, a kádkihozatalt a késztermékek mérlegelését követően határozza meg a megvalósított informatikai háttér.
Az élelmiszeripar egyik legfontosabb iparági követelménye a teljes körű nyomon követés biztosítása, így a projekt kiemelt részét képezte ez a funkció. A megoldásnak köszönhetően minden egyes termék egészen az alapanyag szintig visszakereshető, illetve minden egyes alapanyagtól el lehet jutni az általuk készült késztermékekig.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A minőségbiztosítási előírásoknak való megfelelés is komoly feladatot jelent egy élelmiszeripar cég számára. A projekt során a QAD minőségbiztosítási megoldása is bevezetésre került, így teljes körűen meg tudnak felelni a törvényi és szakiparági előírásoknak is.
A Szarvasi Mozzarella Kft. több telephellyel is rendelkezik, ezért konkrét célként definiálták a logisztikai terület informatikai lefedését. A projektet követően mind az alapanyagok, félkész termékek, mind a késztermékek szintjén aktuális információk állnak rendelkezésre, a termékek állapotáról, tárhely szintű helyzetéről, ahogyan a kiszállítás alatt lévő termékekről is. Mindez vonalkódos eszközök használatával lett kiegészítve, így gyorsítva a folyamatot és csökkentve a hibalehetőségek számát. A több telephely közötti anyagi folyamatok kezelésére a DRP (Distribution Requirements Planning) telephelyközi anyagellátás megoldás is bevezetésre került.
A szakiparági sajátosságok egyike, hogy a termékek nagyon rövid ideg kerülnek tárolásra. A logisztikai megvalósítás ennek figyelembevételével kalkulál, és ennek megfelelően készül el a komissiózás és járatszervezés és a telephelyközi fuvarok ütemezése is.
Szintén kiemelt igényként szerepelt a vevőkiszolgálás terület fejlesztése és a forgalmi adatok, kihozatal és nyereség kiszámíthatóságának növelése is. A vevői igényeknek megfelelve kétirányú EDI (Electronic Data Interchange) megoldás került bevezetésre, így mind a vevői rendelések, mind a számlák elektronikus úton kerülnek elküldésre. A projektben a pénzügyi folyamatok is lefedésre kerültek. A termékek költségeinek pontos meghatározása érdekében a Tételes Utókalkuláció, emellett a CashFlow és pénzügyi tervezés megoldás került bevezetésre.
A bevezetésnek köszönhetően sikerült elérni a vezetőség céljait, hiszen egy integrált vállalatirányítási megoldás segíti a mindennapi munkát és a szakiparági megfelelőséget, miközben folyamatosan aktuális adatok állnak a vezetők rendelkezésére.