Esettanulmány címe:
BioTechUSA: családi siker generációkon át
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A vállalat alkalmazottainak száma jelenleg megközelíti az 500 főt, 2016. évi nettó árbevétele pedig várhatóan eléri a 20 milliárd forintot. A közel 100 saját hazai üzlet, és a több mint 400 hazai értékesítési pont mellett valamennyi kontinensen, a világ közel 70 országában is jelen vannak a BioTechUSA termékek. A vállalat jelenleg is dinamikus növekedési pályán van, a gyártás beindítása óta újabb gyáregységet hozott létre, 2016-ban bekerült az 5 legnagyobb európai táplálékkiegészítő forgalmazó közé, és nemzetközi franchise-hálózatát is fejleszti. Ennek csúcspontjaként nyílt meg tavasszal Bécsben az eddigi legnagyobb, 136 négyzetméter alapterületű BioTechUSA Megastore & Protein Bar, a cég zászlóshajó-üzlete. Ezen kívül további 8 BioTechUSA bolt van még Ausztriában, de az üzlethálózat kiterjed Németországra, Franciaországra, Olaszországra és Szlovákiára is.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A korábbi információtechnológiai infrastruktúra teljesen szokványos a hasonló életciklusban lévő vállalatoknál. Szigetrendszerek, amelyeket dobozos szoftverek alkottak. A cég különböző szoftvereket használt a raktárkezelésre, az ügyvitelre és a könyvelésre, illetve ott volt még a Shaker Store saját fejlesztésű szoftvere is. A gyártási tevékenység beindításával ennek támogatásához egy újabb szoftvert kellett volna beszerezni. Az ügyvezető igazgató azonban már a marketingosztályon eltöltött három-négy éve alatt megtapasztalta, milyen problémákat okoz, ha egy bizonyos méret fölött a vállalat nem egységes, integrált információs rendszerrel dolgozik. „A korábbi rendszerekből még olyan alapvető információkat sem tudtunk kinyerni, hogy az egyes piacokon az egyes termékekből mennyit adtunk el, ezek mennyiben járultak hozzá az árbevételhez, nem is beszélve az akciós értékesítésekről. Egyáltalán nem volt megoldva a költségfigyelés sem, nem tudtuk pontosan megmondani mennyit költöttünk marketingre. Ahogy növekedett a cég, az információhiány egyre inkább begyűrűzött más területekre is.”
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A fent említett problémák miatt elengedhetetlenné vált egy egységes, integrált vállalatirányítási információs rendszer bevezetése. A vállalat alaposan körülnézett a piacon, majd a lehetséges rendszerek, szállítók körét leszűkítette két-három versenyzőre. A cég tisztában volt azzal, hogy bármelyik szállító mellett teszi is le a voksát, hosszú távú partnert választ, ezért a döntés során a szállítók és az általuk felvonultatott szakemberek legalább annyit nyomtak a latba, mint a kínált alkalmazások funkcionalitása. „Sokat számított az IFS melletti döntésben, hogy sok olyan szakembere volt, akik hosszú ideje dolgoztak már ennél a szállítónál, így túl voltak már jó pár bevezetésen. Az IFS és hazai leányvállalata stabil cégnek tűnt, teljes körű vállalatirányítási rendszert tudtak bemutatni, amely minden aktuális és jövőbeli igényünket ki tudta elégíteni. Különösen figyeltünk a gyártást támogató funkcionalitásra, hiszen akkor már fontolgattuk a saját gyártás beindítását. Az IFS ezzel, valamint a szimpatikus csapatával került a versenytársai elé, de fontos szempont volt természetesen a bekerülési és a várható fenntartási költség is.”
Az ügyvezető igazgató az ERP bevezetés tapasztalatairól a következőket mondta: „Ismerve a korábbi helyzetet, tisztában voltunk vele, hogy nem lesz könnyű feladat valami jót kihozni belőle. Nem volt megterhelőbb az IFS Applications bevezetése annál mint, amire számítottunk. Azóta olyan szinten tudjuk átlátni a folyamatainkat, amely a megfelelő működéshez szükséges. Fényéveket léptünk előre a bevezetés előtti helyzethez képest”.