Adatlap


Esettanulmány címe:
ERP rendszer bevezetése egy fuvarozó cégnél
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
egyéb szolgáltatás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Egy közepes méretű fuvarozó vállalatnál a napi működést eddig Excel-táblák és különálló szoftverek támogatták. A nyomon követés, számlázás és járműkarbantartás széttagoltan zajlott, ami hibákhoz, késésekhez és pluszköltségekhez vezetett. A cég ERP rendszert vezetett be, amely egyesítette a fuvarszervezést, raktárkezelést, pénzügyi adminisztrációt és flottamenedzsmentet. Az átállás fokozatosan, modulonként történt, előzetes képzéssel a dolgozók számára. Az eredmény: 20%-kal gyorsabb rendelésfeldolgozás, pontosabb költségkontroll, és 15%-kal kevesebb üzemanyagpazarlás a hatékonyabb útvonaltervezésnek köszönhetően. Az ERP bevezetése nemcsak a napi működést egyszerűsítette, hanem alapot teremtett a cég jövőbeli digitális fejlesztéseihez is.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Egy közép-európai fuvarozó vállalat több mint 80 teherautóval rendelkezik, amelyek naponta közlekednek regionális és nemzetközi útvonalakon. A cég évek óta stabil ügyfélkörrel dolgozik, de a növekvő üzemanyagárak, a sofőrhiány és a megrendelői elvárások (gyorsabb szállítás, pontosabb nyomon követés) miatt a profitráta folyamatosan csökken. A legnagyobb probléma a kapacitáskihasználás: a teherautók gyakran félig üresen vagy üresen térnek vissza egy útvonalról, mert nincs rendszer, amely hatékonyan összekapcsolná a bejövő és kimenő fuvarokat. Ez nemcsak bevételkiesést, hanem fölösleges költséget is okoz (üzemanyag, útdíj, munkaidő). A cég jelenlegi rendszere Excel-alapú tervezésre és telefonos egyeztetésre támaszkodik. Az információk széttagoltak: a diszpécserek manuálisan próbálják párosítani a fuvarokat, ami időigényes és sokszor pontatlan. Az ügyfelek eközben valós idejű státuszfrissítést várnak el, amit a jelenlegi infrastruktúra nem tud biztosítani. Következmények: • 25–30% kihasználatlan kapacitás a fuvarok során. • Megnövekedett költségszint az üres kilométerek miatt. • Csökkenő ügyfél-elégedettség a pontatlan információk miatt. • Versenyhátrány a digitálisan fejlettebb konkurensekkel szemben. Miért sürgős a megoldás? Ha a vállalat nem digitalizálja a folyamatokat és nem optimalizálja a fuvarszervezést, a nyereség tovább csökken, miközben a piaci verseny fokozódik. Az ügyfelek egyre inkább azokat a szolgáltatókat választják, akik átlátható, gyors és fenntartható szállítási megoldásokat kínálnak. A probléma tehát nem csupán hatékonysági kérdés, hanem a hosszú távú fennmaradás kulcsa.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A fuvarozó vállalat a kapacitáskihasználás problémájára egy integrált ERP fuvaroptimalizáló rendszert vezetett be. A megoldás moduljai lefedték a megrendelés-kezelést, flottamenedzsmentet, raktárlogisztikát és pénzügyi adminisztrációt. A kulcselem az algoritmus volt, amely valós időben párosította a beérkező és kimenő fuvarokat, valamint javaslatokat tett az optimális útvonalakra. A bevezetés lépésenként történt: először a fuvarszervezést digitalizálták, majd a flottakövetést integrálták GPS-alapú megoldásokkal. A sofőrök mobilalkalmazáson keresztül kapták meg a menetleveleket és a fuvarfeladatokat, míg az ügyfelek online portálon követték a szállítmány státuszát. A diszpécserek munkáját automatizált riportok és valós idejű riasztások segítették. Elért üzleti előnyök: • Költségcsökkenés: az üres kilométerek aránya 30%-ról 15%-ra esett vissza, ami éves szinten több tízmillió forint megtakarítást eredményezett üzemanyagban és útdíjban. • Nagyobb kapacitáskihasználás: a teherautók rakománykihasználtsága átlagosan 20%-kal nőtt, így kevesebb járművel több árut tudtak szállítani. • Gyorsabb ügyfélkiszolgálás: a rendelésfeldolgozási idő 25%-kal rövidült, a valós idejű nyomon követés pedig növelte az ügyfelek elégedettségét. • Versenyelőny: a digitalizált folyamatok révén a cég olyan szolgáltatásokat tudott nyújtani (pl. pontos ETA, automatikus státuszriport), amelyek korábban csak a nagyobb piaci szereplőknél voltak elérhetők. • Fenntarthatóság: a hatékonyabb útvonaltervezés és a kevesebb üresjárat révén 12%-kal csökkent a CO₂-kibocsátás, ami a vállalat zöld imázsát is erősítette. A bevezetés tehát nemcsak a rövid távú költségcsökkentést és hatékonyságjavulást hozta meg, hanem hosszú távon a versenyképesség és ügyfélelégedettség fenntartásának zálogává vált.