Esettanulmány címe:
Építőipari vállalkozás integrált vállalatirányítási rendszer cseréje
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
építőipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Az esettanulmányban szereplő, fejér megyei, 100%-ban magyar tulajdonban lévő építőipari vállalkozás fő tevékenysége - elsődlegesen a külföldi beruházók igényeihez alkalmazkodva - irodaépületek, ipari termelő üzemek és raktárcsarnokok építése, kivitelezése. A Lindab típusú csarnokrendszerek építésére specializálódott vállalkozás napjainkig mintegy százezer négyzetmétert építettett a megrendelők teljes megelégedésére.
A cég éves árbevétele megközelíti a 3 milliár forintot, alkalmazottainak száma 30 fő körül mozog.
A vevőközpontúság erősítése érdekében a vállalkozás rendelkezik az ISO 9001:2008 , valamint az ISO 14001:2004 KIR rendszerekkel, továbbá teljesítette a legszigorúbb katonai minőségbiztosítási rendszer követelményeit is.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A vállakozás olyan integrált vállalatirányítási rendszert keresett régi ügyviteli rendszerének cseréjére, amely a különböző almodulokból (tárgyi eszköz nyilvántartás, készletkezelés, számlázás) érkező információkat úgy képes összegezni a főkönyvi rendszerben, hogy az megfelel az elsődlegesen költséghely - költségviselő, másodlagosan költségnem szerinti könyvvezetés kritériumának, mindezt pótlólagos adatbevitel nélkül. További elvárás volt a rendszerrel szemben, hogy az egyes almodulokból érkező adatok azonnal kerüljenek feladásra a főkönyvi modul felé ezáltal teljesítve a vezetők azon elvárását, hogy a vállalkozás aktuális eredménye, pénzügyi mutatói projektekre lebontva bármikor, igény szerint rendelkezésre álljanak.
A készletkezeléssel szemben fogalmazódott meg olyan speciális igény, mely szerint a vállalkozás minden felhasználásra beszerzett anyagot beszerzési áron tart nyilván és ad ki felhasználásra, továbbá a felhasználásra kiadott készletek visszavételénél is az eredeti beszerzési ár alapján kell a készletértéket meghatározni.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Az elsődleges költséghely - kötségviselő, másodlagos költségnem szerinti könyvelést támogatandó, a készletnyilvántartó és számlázó modul úgy lett kialakítva, hogy minden bizonylat rögzítésekor kötelező megadni a munkaszám mezőben azt a kódot, amely meghatározza a 6-os és 7-es számlaosztálybeli könyvelést, míg a cikktörzsbeli paramétereknek megfelelően a program automatikusan határozza meg a megfelelő költségnemet.
Mind a beérkező, mind a kibocsátott számlák esetében igaz, hogy a főkönyvi könyvelés a bizonylatok lezárást követően automatikusan, azonnal feladásra kerül a főkönyvi modulba, míg a készletek állományváltozását jelentő kontírtételek generálását a felhasználó tudja kezdeményezni.
A megrenedelő kérésének megfelelően a beszerzett készletek azonnal, egy gomnyomásra kiadhatóak felhasználásra, így a készletcsökkenés rögzítéséhez nincsen szükség újabb adatbevitelre.
A készletérték speciális meghatározására olyan nyomonkövetési rendszer került kialakításra a programon belül, melynek segítségével minden készletcsökkenést, illetve nem beszerzés jellegű készletnövekedést egy korábbi készletbeszerzéshez tud kötni a felhasználó, így a készletérték minden esetben az eredeti beszerzési ár alapján kerül meghatározásra.