Esettanulmány címe:
Eszköz és létesítménygazdálkodási rendszer (FM) bevezetése a Magyar Posta Zrt-nél
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
egyéb szolgáltatás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A Magyar Posta Zrt. állami tulajdonban lévő vállalat, mely jelenleg is Magyarország legnagyobb postaforgalmát bonyolítja le.
Közel 30.000 fő dolgozójával Magyarország egyik legnagyobb foglalkoztatója. Tevékenységét országszerte 3500 telephelyen folytatja, 2019. évi árbevétele kb. 220 mrd Ft volt.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A postai üzlet liberalizációja a 2000-s évek elején lépéskényszerbe hozta a vállalatot is, melynek keretén belül nemcsak a postaforgalmi üzleti terület, de a teljes vállalati működés hatékonyság növelését célozták meg.
A Magyar Posta Rt. 2003-ban írta ki pályázatát teljes körű Létesítménygazdálkodási (FM) rendszer szállítására és bevezetésére, melyet NeoCon Kft nyert el.
A tender célja egy olyan, a Magyar Posta Rt. meglévő informatikai rendszereihez integrálható rendszer megvalósítása volt, mely az ingatlan-nyilvántartásra, eszközgazdálkodásra, területmenedzsmentre, energia és környezetvédelmi gazdálkodásra és karbantartásra koncentrálódik, támogatja a társaság üzleti céljainak megvalósulását, és gazdaságosabbá teszi az ingatlan vagyon működését. A megvalósítandó rendszernek integráltan együtt kellett működnie a Magyar Postán bevezetett SAP modulokkal.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A projektben az FM rendszert folyamatvezérelt alapon (SOA) vezettük be. Első ütemben a CAD grafikus felületeket is tartalmazó ingatlan nyilvántartási rendszer került kialakításra, majd bevezetésre került az eszközkezelési, karbantartási, környezetvédelmi és energia modulok. Az új modulokkal belépő új felhasználók nagy száma miatt, a vastag kliensek karbantartási munkái illetve az egyedi fejlesztési igények sokrétűsége indokolttá tették az FM rendszer Web alapú saját fejlesztésű verziójának telepítését, melyre 2004-ben került sor.
A nagyságrendileg 500 ezer eszköz leltározása és rendszerbe töltése a leltár modulon keresztül történt meg. A végleges eszköz nyilvántartás kialakítását átfogó adattisztítási, validálási és adatkonszolidálási munka előzte meg. A kiértékelés során a kialakított nyilvántartás megfeleltetésre, összerendelésre került az SAP törzsadataival és nyilvántartásaival.
Az összerendelt nyilvántartások naprakészségét és értékállóságát a kialakított/ átalakított üzleti folyamatok biztosítják. Ezen folyamatok mentén történő adatáramlás a kialakított kb. 80 interfészen keresztül történik.
A komplex rendszert napi szinten kb. 500 konkurens user használja az eszközök nyilvántartására, üzembe helyezésére, eszközmozgások dokumentálására, IT hibabejelentésekhez eszközkartonok nyomtatására, eszközkivezetések (selejtezés, értékesítés) lebonyolítására, teljes vagy részleges eszköz leltárak elvégzésére, karbantartási feladatok menedzselésére, energiaszámlák rögzítésére és költség osztására, környezetvédelemhez tartozó jegyzőkönyvek és jelentések készítésre valamint meghatározott kontrolling és adatelemzési tevékenység kiszolgálására.
Az FM rendszert a Magyar Posta egyik stratégiai rendszere. Az első modul bevezetésétől kezdve folyamatosan bővül a funkcionalitás különböző gazdálkodási területek irányába. Jelenleg az FM rendszer 8-as verziója fut, amely a legfrissebb web-es technológiát alkalmazza, biztosítva ezzel a mobil eszközök, táblagépek könnyű illeszthetőségét