Esettanulmány címe:
Jövedéki kereskedelmi rendszer
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
kereskedelem, gépjárműjavítás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
A Kozák Kft 1997-ben hagyományos családi vállalkozásként kezdte meg a tevékenységét. Kezdetben csak borkereskedelemmel foglalkozott majd a későbbiekben bővült a tevékenységi köre a szeszesitalok és az üdítők felé.
Jelenleg a Kozák Kft. a közép-magyarországi régió egyik legnagyobb ital- kis- és nagykereskedése. Kínálatunk ma már több, mint 3000 féle árucikkből áll: sör, bor-, pálinka- és egyéb szeszes-, illetve alkoholmentes-italválasztékunkban, szinte az összes, Magyarországon forgalmazott termék szerepel. Választékunkat folyamatosan alakítjuk, a vásárlóink és a piac igényeit szem előtt tartva optimalizáljuk. Termékeink között a világcégek márkái mellett, a hazai specialitások is megtalálhatók. Az italféleségek, édességek, kávék, chipsek és vendéglátós kiegészítő termékek forgalmazásával is foglalkozunk.
A vállalkozás 80 főt foglalkoztat és a forgalma a múlt évben 6.8 milliárd Ft volt.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
#1.
2001 év végén keresett meg a Kozák Kft., hogy az akkor már kötelező jövedéki nyilvántartásait szeretné áttenni elektronikus nyilvántartásra, mert a kézi nyilvántartás lassú és nehéz pontosan vezetni.
#2.
A forgalom és a termék választék növekedése szükségessé tette, hogy a korábban 1 gépen üzemelő számlázást kibővítsük.
#3
Már 6 üzletkötő dolgozott és minden délután papíron vitték be az irodába a rendeléseket, ahol ezekről írták a számlát. Ez sok tévesztést is okozott, valamint rengeteg emberi erőforrásra volt szükség, mert két műszakban 5-5 ember dolgozott, hogy minden számla és kiszedési bizonylat elkészüljön.
#4
Diszkontokat nyitottak, ahol kezdetben a központban üzemelő szoftverek kerültek telepítésre és a kinyomtatott szállítóleveleket manuálisan rögzítették és nem láttak rá a központban az adatokra.
#5
Beszállítók igényelték a rendszerek összekapcsolását. (Coca-Cola, Borsodi, Heineken)
#6
NAV Online számla kapcsolat kiépítése a törvényi megfelelés miatt.
#7
Igény a készlet kezelés hatékonyságának növelésére, vonalkódos rendszerre való áttérés.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
#1
Kézi számlázást, raktárkészlet kezelést gépesítettük, ami automatikusan bevezette a jövedéki nyilvántartásba az adatokat. Ezzel a számlázás, a készletkezelés és a jövedéki nyilvántartás felgyorsult és pontosabbá vált.
#2
Kiépítésre került egy helyi hálózat, amelyen már 5 munkaállomáson történt a számlázás.
#3
Ennek megoldása egy androidos üzletkötői applikáci lett, amelyen az üzletkötő látta a termékeket, az árakat és a rendelés felvétele után internetes kapcsolaton azonnal be tudta küldeni a központba a rendeléseket. Ez jelentősen pontosabbá és gyorsabbá tette a rendelések feldolgozását. A két műszak helyett egy műszakban 3 ember el tudta látni a fenti adminisztrációs feladatokat.
#4
Központosítottuk a cikkek és az ügyfelek kezelését egy központi adatbázisba. Az adatok áramlása a telephelyek között automatikussá vált az interneten keresztül. Ez átláthatóbbá és pontosabbá tette a készletek nyomon követését.
#5
A beszállítók elektronikus rendszeréhez kapcsolódás, plusz rendeléseket hozott és kedvezőbb beszerzési ár struktúrát.
#6
Megfelelés a jogszabályi előírásoknak.
#7
Lehetővé teszi a raktárban a helyek vonalkódos azonosítását és így a betárolás során megadható a betárolt készlet helye a raktárban. Ez pontosabbá és gyorsabbá teszi a készletek leltározását és kitároláskor a kiszedést is hatékonyabbá teszi.
Értékesítés esetén papír helyett a vonalkódolvasó eszközre kerülnek az adatok és a rendelésekből kiszedési egységeket képez, amit az elhelyezések sorrendjében optimalizálva lehet kiszedni.